بیانیه هیئت داوران سیزدهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی و معرفی برگزیدگان

بیانیه هیئت داوران سیزدهمین نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی و معرفی برگزیدگان

بسم الله الرحمن الرحیم
یک عمر می شود از لطف یار گفت … حکما گفته اند که عالم ، عالم اسماءالهی است و وجود جز از طریق اسماء الله محقق نمی شود . این اسم ها را باریتعالی خود به آدم ابوالبشر تعلیم فرمود و مقام انسان را به واسطه همین اسم ها در چشم ملائک رفعت بخشید … ما به برکت اسماءالله به حضرت حق تقرب می جوییم و با کشف زیبایی شناسی نام های خداوند تبارک و تعالی ، از باطل می گریزیم وبه حق متصل می شویم و به قدر فهم و عقل و شهودمان ، تفکر را تجربه می کنیم که “تفکر رفتن از باطل به سوی حق / به جزء اندر بریدن کل مطلق”.
بواسطه مطالعه هنرمندانه بر روی فرم و محتوای کلمات به جان می کوشیم تا در آینه اجزاء ، کل مطلق را ملاقات کنیم ، ان شاء الله. با اینکه چندین دوره از برگزاری جشنواره (نمایشگاه) اسماءالحسنی می گذرد، اما ما همچنان در ابتدای راهیم تا بین حقیقت الفاظ و فرم های زیبایی شناسانه پیوند برقرار کنیم و از این رهگذر شکل نوینی از هنر اسلامی را جستو جو کنیم . این اتفاق چیزی بیش از تمرین و ممارست  تکنیکی می خواهد و تجربه نشان داده که فرم های جذاب کشف نمی شود مگر اینکه در وجود هنرمند اتفاقی معنوی بیفتد .
ما محتاج تزکیه نفس و تطهیر قلبیم تا حضرت حق به چشم عنایت و اکرام در بندگان محتاج و مشتاق خود بنگرد و نوری از انوار خویش را در ذهن و ضمیرشان بازتاب دهد و وجودشان را از فیض الهی مستفیض کند . باشد که از برکت تکرار نامهای پروردگار لطیف و خبیر دل ها صفا یابد و دست ها در ابداع هنری قوت گیرد .
چندین دوره است که در آستانه ماه مبارک رمضان نمایشگاه اسماءالحسنی برگزار می شود . به خوبی می توان ذوق و شوق نسل های جدید را برای ورود به این عرصه دید و تلاش گرافیست های جوان را برای رسیدن به فرم های بدیع شاهد بود ….ذوق و شوق بسیار است ، اما موانع و کاستی ها نیز ایجاد زحمت می کنند . هنوز نظام آموزشی نتوانسته است ضعف های خود  را برطرف کند و روند آموزش را اصلاح نماید . در عموم رشته های هنری عموماً و در گرافیک – خصوصاً- می بینیم که نظام آموزشی آن پویایی و شادابی لازم را برای فعالیت هنری فاقد است . هنوز هم زیبای شناسی کامپیوتری و امکانات فراوان و توانایی های دیجیتالی مانع از سیر و سلوک هنری اند و مثل حجابی ضخیم کشف و خلاقیت هنری رامانع می شوند. کار هنری محتاج پژوهش است و از طریق مطالعه و تمرین و مرور آثار گذشتگان می توان معنی کلمات را فهمید و مابه ازای گرافیکی اش را کشف کرد . ضعف پژوهش و تالیف کماکان به چشم می آیند و بارقه های امیدوار کننده نیز خیلی زود همرنگ جماعت می شوند و دست از تلاش بر می دارند.
هنر پیوندی ناگسستنی  با فردیت خلاق هنرمند دارد . نظام آموزشی ، رسانه ها ، دنیای مجازی و اقتضائات بازار دست به دست هم داده اند تا فردیت را از بین ببرند و الگوهای ثابت و بی رمقی را نشر دهند . ما گرفتار پدیده پارادکسیکالی هستیم به عنوان “فردیت خلاق منتشر” .  هر کدام از نمایشگاه های هنری زنگی هشدار دهنده را به صدا در می آورد تا هر چه زودتر ضرورت فردیت قوام یافته را دریابیم. نکته آخر اینکه اسماءالحسنی مفاهیمی پیچیده و عمیق دارند و با سطحی نگری و تلقی های دم دستی نمی توان به معانی بلند آنها پی برد. اینجا همان جایی است که گرافیست باید به سراغ هنرهای دیگر – خصوصاً ادبیات- برود و با مطالعه تفسیر و علوم دینی راهی به باطن کلمات باز کند. وگرنه دچار سطحی نگری می شود و اثر هنری اش چیزی بیش از یک فرم تزیینی نخواهد بود …. با عنایت به همه این موارد ، هیات داوران آثار رسیده به جشنواره را دردست مطالعه گرفت و با تاکید براین نکته که از هنرمندان انتظار بیشتری می رود ، آثار برگزیده را به شرح ذیل انتخاب نمود:
بهرام میرزایی، محمد ربیعی و علی مدیری به عنوان برگزیده گان اصلی که به طور مشترک به هریک از آنها دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می گیرد. بعلاوه آثار پنج طراح زیر مورد تقدیر قرار گرفته و مبلغ ده میلیون ریال به همراه لوح تقدیر به هریک از این طراحان اهداء می گردد :
حسین بهرامی
محمد حسین مویدی
منصوره سالدات موحد ابطحی
حمید قربان پور
زین العابدین جوی
هیئت داوران سیزدهمین نمایشگاه پوستر حروف نگاری اسماء الحسنی
سید علی میرفتاح، کورش پارسانژاد، محمد صابر شیخ رضایی