دهمين نمایشگاه دوسالانه پوستر تهران

برای دیدن گزیده ایی از آثار اینجا و اینجا کلیک کنید
ضرورت برگزاري دوسالانه پوستر تهراندر دنياي امروز، انسانها‌ بيش از هر عصر ديگر، علي‌رغم فاصله‌هاي بسيار زياد مكاني با همديگر در يك ارتباط بصري و يا تصويري هستند. هر ملتي براي بيان هويت فرهنگي خود مي‌كوشد تا فضايي متناسب با مؤلفه‌هاي بصری كه معرف ساختار فرهنگي خودش باشد به وجود آورد. به عبارتي آرايش و سيماي بصري هر جامعه، نمود و جلوه‌اي از ساحت فرهنگي آن ملت است كه در مقابل ديد ناظران به نمايش در مي‌آيد. در اين حوزه، فرهنگ‌هايي موفق‌ هستند كه براي جلوه‌هاي بصري و رسانه‌اي خويش تدابيري جدي انديشيده باشند.

براي كشوري مثل ايران كه ريشه در تاريخي كهن دارد، شناخت كهن الگوهايش، به عنوان معيار هويت بخشي امري اجتناب ناپذير مي‌نمايد، چراکه شناخت اصول و روش‌هاي به‌كارگيري مؤلفه‌هاي بصري باعث مي‌شود هنرمندان بتوانند آثاري خلق كنند كه ضمن ايجاد فضايي نو و بديع، به سنت‌هاي بصري خود نيز پاي‌بندباشند. هنرمندان ايراني در طول تاريخ نشان داده‌اند كه چگونه در كنار شيوه‌هاي رايج زمان و توجه به علوم روز، با دركي جامعه‌شناسانه و نگاهي زيباشناسانه، در آرايش و ساختار بصري فرهنگ خويش هوشمندانه عمل مي‌كنند. در اين خصوص، هنرمند فضاي بصري را به گونه‌اي آرايش مي‌دهد تا همه اضطراب‌ها و وسوسه‌ها را از ميان بردارد و به جاي آن، نظم و نظامي را بيافريند كه مبيّن توازن، صفا و آرامش باشد.
Poster-shivaاشاره شد که انسان‌ امروز بيش از هر زمان ديگر در تماس مستقيم با ارتباطات گوناگون بصري با ديگر فرهنگ‌ها است. اين ارتباطات در كمترين زمان ممكن صورت مي‌گيرد و شايد به همين دليل عصر حاضر را «عصر ارتباطات» ناميده‌اند. در اين ارتباط تنگاتنگ ملت‌ها، زبان‌هاي سنتي و حتي تخصصي هم، ديگر يكه‌تاز اين ميدان نيستند و در چنين وضعيتي شايد بيش از همه، عناصر بصري مي‌توانند كارآمد باشند.
امروز هنر ارتباط تصويري (گرافيك) عهده دار ارتباط بصري در قلمرو وسيع خويش است. هنرمندان عرصه گرافيك مي‌كوشند با طراحي يا انتخاب تصاوير و نوشته‌ها، با در كنار هم قرار دادن آن‌ها، اثري را بيافرينند كه اين اثر علاوه بر رعايت اصول مباني و کيفيت بصري، پيام واضح و روشني را در اختيار مخاطبين قرار دهد. به‌طوركلي به آن دسته از آثار تصويريِ قابل انتشار، شامل نشانه(آرم)، طراحي حروف، پوستر، مصور سازي و … كه با عملكرد بصري خود، پيام يا اطلاعات خاصي را به مخاطبان خود ارائه مي‌دهند، «هنر گرافيك» اطلاق مي‌‌شود. بنابراين در وادي ارتباطات بصري، هنر گرافيك از جايگاه ويژه‌اي بر خوردار است كه با عملكردهاي خود، پيام، اطلاعات و يا دستورالعمل خاصي را به صورت تجسمي ارائه مي‌کند.يكي از مهم‌ترين شاخه‌هاي هنر گرافيك، پوستر(اعلان) است. طراحي اعلان عموماً بر روي يك طرف كاغذ به گونه‌اي است که شكل(عنصر تصويري) و نوشته به صورتي واحد، ايفاي نقش کرده و با جاذبه‌هاي زيبا شناسانه خاص خود، چشم مخاطبين را به سوي خود جلب نموده و پيامي را ارائه و يا ترويج کند. پوسترها در شمارگان زيادي تكثير و سپس براي اعلام پيام مورد نظر، در محل هاي عمومي نصب و به نمايش گذاشته مي‌شوند.با مقايسه و بررسي پوستر‌هاي ايراني مشاهده مي‌شود كه در بسياري از موارد، عناصر و الگوهاي كهن (سنتّي) در اين آثار حضور جدي دارند. از طرفي هم هنرمندان غالباً با حفظ ويژگي‌هاي هنري خويش، ضرورت توجه به هنر مدرن را كه در فرهنگ و هنر معاصر رسوخ كرده ناديده نگرفته‌اند. هنرمند با شناخت ميراث هنري خويش، به هنر غرب از منظر فرهنگ و سنت خود نگاه مي‌كند و با اين گزينش، سعي در بازسازي و به روز‌كردن ميراث كهن خويش دارد. به عبارتي ديگر، هنرمند، آموزه‌هاي هنري خود را منطبق بر ارزش‌ها و سنـت‌هـاي بومي تعديل مي‌کـند. ويژگي‌هايي چون ايجاز و تجريد، مقوله زيباشناسي، دخل و تصرف در طبيعت اشكال و نمادگرايي از شاخصه‌هايي است كه هنرمندان ايراني طي اعصار با دانش و مهارت هنري به آنها دست يافته‌اند. اين اصول و ارزش‌ها مي‌توانند با شاخصه هاي هنر معاصر هماهنگي كاملي را فراهم ساخته و قابليت احياء و به كارگيري صحيح را به وجود آورند. بنابراين توجه به شناخت زبان و بيان «هنر نو» كه امروزه در هنر معاصر حضور انکارناپذيري دارد ضروري و لازم است. تاريخ به ما مي آموزد كه با شيفتگي و تعلق خاطر بيش از حد نسبت به ميراث گذشته خود و يا با تقابلي متعصبانه با هنر مدرن نتيجه اي حاصل نمي‌شود و با شناخت و عبور از آن است كه مي‌توان با انتخابي شايسته، شرايط بازسازي و به روز كردن ميراث هنري خويش را فراهم سازيم.
مهم‌ترين ضرورت برگزاري دو سالانه جهاني پوستر تهران هم در همين راستا قرار مي‌گيرد. شايد کمترين ثمره نمايش اين آثار، آشتايي هنر‌مندان با تجربيات روز هنر معاصر در حوزه پوستر  است. اين آثار در سطح گسترده‌اي از کشورهاي شرق و غرب گرد هم آمده‌اند که کمتر کسي مي‌تواند به اين سادگي به آنها دسترسي پيدا کند. ديدن اين آثار علاوه بر ارتقاء دانش بصري طراحان گرافيک، سنگ محکي براي پي بردن به جايگاه هنري خويشتن است.
محمد خزايي
دبير دهمين دوسالانه جهاني پوستر تهران
.
.
تعداد كل آثار رسيده به دبيرخانه: ۱۸۶۴اثر/ تعداد آثار بخش اصلي: ۱۰۳۱اثر/ تعداد آثار بخش موضوعي:۸۳۳اثر / تعداد هنرمندان شركت‌كننده:۷۹۳هنرمند / هنرمندان خارجي:۴۲۷ نفر / هنرمندان ايراني:۳۶۶نفر / تعداد كل آثار پذيرفته شده:۲۷۴اثرتعداد كشورهاي شركت كننده:۳۱كشور(آلمان،استوني، ايران ، اوكراين، استراليا، ايتاليا، امارات متحده عربي، اندونزي،افغانستان، آمريكا،بلاروس، بلژيك، اروگوئه، تايوان، تركيه،چين، چك،روسيه، ژاپن، سوئيس، صربستان،فنلاند، قبرس، قطر،فرانسه،كره شمالي، كره جنوبي، كرواسي،  لهستان، مجارستان، هنگ كنگ)

.
اسامی پذيرفته‌شدگان دهمين دوسالانه پوستر تهران
بخش اصلي وبخش موضوعي:ابوالفضل خسروي/ ايران
ارسلان آقاخاني/ ايران
اريش برخبول/ سوئيس
آزاده شهابي / ايران
اسكورويدر اوگينوش/ لهستان
اسكورويدر اوجنيوس/لهستان
اسوتلانا فالدينا والكساندر فالدين/ روسيه
اگنيزكا زيميسوكا/ لهستان
اميرحسين رستگاري/ ايران
امين سلامي پرگو/ ايران

آنا سكورونگ/ لهستان
آناهيتا سليماني/ ايران
آنيل آيكان/ تركيه
اولنا استارانچوك/ اوكراين
ايمبودن ملچيور/ سوئيس
بارتوش لوكاشونك/ لهستان
بانگ كيان ژنگ/ چين
پارزيشچك ارينئوس/ لهستان
پلوتا وتاديستاو/لهستان
پير كورچوسكي/ فرانسه
تاكاشي آكياما/ ژاپن
توايكس گلد اشتاين/ آلمان
توشياسو نانبو/ ژاپن
توماس كيپكا/ لهستان
توموكو مياگاوا/ ژاپن
جفرسون كو/ تايوان
جوري توريو/بلاروس
چان يانگ/ هنگ كنگ
چوچان وو/ كره جنوبي
چونگ ايپ هونگ/ چين
چيالونگ لي/ چين
چيه لي لين/ تايوان
حسين بيات/ ايران
حسين درخشاني/ ايران
حسين يوزباشي/ ايران
حيدر رضايي/ ايران
خسرو  اشتري/ ايران
داركو  ووكويچ/ صربستان
داوانگ سون/چين
دايسوكه ساساكي/ژاپن
دونگ  سيك  هونگ/ كره جنوبي
رضا عديلي‌پور/ ايران
الزبيتا چوجنا/ لهستان
زوولف/آلمان
زين وو/ چين
زيولي سو/چين
ژنگ چان چن/ تايوان
ژو بينگ جن/ چين
ژوزف هوتارد/ لهستان
سارا اميني/ ايران
سامس لاني/ آمريكا
ساواس چكيج/تركيه
سباستين كوبيكا/ لهستان
سپيده متوسل الحق/ ايران
سون بيونگ – ايل/ كره جنوبي
سيبوريچلي  فابين بوري/سوئيس
سيد محسن حسيني/ ايران
سيدعلي ميرحسيني/ ايران
سيده هنگامه ميرباقري / ايران
ششي چيه  هونگ/ تايوان
شي چيه هونگ/ تايوان
عطااله اميدوار/ايران
علي آقا حسين پور/ايران
علي باقري/ ايران
علي شوقي بنام/ ايران
فانگ زيه/ چين
فايفلي فليكس/ سوئيس
فرهنگ اسگندري/ ايران
كاترينا بورتسوا/ اوكراين
كاجا رنكاس/ لهستان
كار مشترك/ فرانسه
كارل اوبرشت/ چك
كارنگ طياري/ ايران
كاري پيپو/ فنلاند
كاظم دهقاني/ ايران
كوئوكواي چئونگ/ چين
كيزو  ماتسوئي/ ژاپن
كيوان كهريزي/ ايران
گاكو اوسوگي/ ژاپن
گلداشت ين/ آلمان

گو چانگ چنگ/ تايوان
گوئووي  وو/ چين
گوكون يو/ چين
لئو  لين/ تايوان
لئوژنگ فا , يانگ جيه/ چين
لادن شمس جاوي/ ايران
لزچك زبروسكي/ لهستان
لكس دروينسكي/آلمان
لي زو/ چين

لي مي جونگ/ كره جنوبي
ليكه لي/چين
ليلا يكتافر/ ايران
ليه  هايپينگ/ چين
مارك گاوينگ/استراليا
ماركو كلشو/ استوني
مجيد زارع/ ايران
محمد جمشيدي/ ايران
محمد رضا خالقيان/ ايران
محمدصابر شيخ‌رضايي/ ايران
محمدمهدي راضي/ ايران
محمود بازدار/ ايران
مرتضي اتابكي/ ايران
مرجان فرماني/ ايران
مريم قنبريان علويجه/ ايران
من دلاي/ چين
مهدي رحيمي/ ايران
مهدي سيفي/ ايران
مهدي فدوي/ ايران
مهدي منتصري/ ايران
ميتسونوري تاودا/ ژاپن
ميخال مينور/ لهستان
مينا ولي زاده/ ايران
مينگ لينگ لي/ چين
مينو ميرشاه‌ولد/ ايران
نفيسه مفيدي / ايران
هانا سيتارز/ لهستان
هورنگ جر لين/ تايوان
هورنگ جرلين/ تايوان
هونگ دونگ چونگ/ كره جنوبي
هونگ ژانگ / آلمان
هيرويوكي ماتسويشي/ ژاپن
والنتينا  گوتاردي / ايتاليا
وان كوكوليچ/ كرواسي
وانگ لي/ چين
يوري توريف/بلاروس
يوسه چن/ چين
يوشيرو كاتو/ ژاپن
يونس رجبي/ ايران